Mijn lees challenge 2018
9 juli 2018Wat is retargeting?
13 augustus 2018SEO! Belangrijk! Google! Gevonden worden! Keywords! Yoast! Raak je al in paniek? Denk je al ‘Wat is dit? Dit kan ik niet? MAAR IK MOET ER WEL IETS MEE….HELP?’ Kan ik me alles bij voorstellen. Voor veel ondernemers zoals jij is SEO net zo iets als E=MC2. Je weet dat het bestaat, je weet waar het (ongeveer) voor staat, maar uitleggen kun je het niet. Laat ik je geruststellen. SEO is een stuk simpeler dan E=MC2. In dit artikel geef ik je uitleg en stappen hoe jij SEO kunt toepassen. Laten we bij het begin beginnen.
Wat is SEO?
SEO is een afkorting en staat voor Search Engine Optimization. Vertaald naar het Nederlands: Zoekmachine Optimalisatie. Je optimaliseert je teksten voor de zoekmachine (bijvoorbeeld Google), zodat jouw website naar voren komt in de zoekmachine. Dat “naar voren komen in de zoekmachine” gebeurt niet op magische wijze. Het belangrijkste element in optimalisatie is het zoekwoord (of zoekterm).
Wat is een zoekwoord/zoekterm?
Zoek jij wel eens iets op op Google? Je klikt je browser open en je typt een woord of een paar woorden in. Dat woord dat je intypt in Google is het zoekwoord.
Om je teksten te optimaliseren gebruik je het juiste zoekwoord in je tekst. Met behulp van de keywordtool van Google Adwords, kun jij het juiste zoekwoord bepalen. Je kunt ook de hulp in roepen van iemand die daar wat meer verstand van heeft dan jij.
Zorg dat je een zoekwoord hebt waar significant op wordt gezocht. Hoe je daar achterkomt? Juist door de keywordtool van Google Adwords te gebruiken. Deze geeft namelijk ook het aantal keren dat er op dat woord is gezocht. Het aantal dat bij het zoekwoord staat is het maandelijks aantal zoekopdrachten met dat woord. Een mooi minimum is 1.000 zoekopdrachten per maand.
Wanneer je eenmaal een zoekwoord hebt gekozen, ga je deze verwerken in één tekst. Let er op dat je dat zoekwoord slechts 1 keer op je hele website/blog gebruikt in 1 tekst.
Waar zet je dat zoekwoord in je tekst?
In je tekst zijn er verschillende plaatsen waar je dat zoekwoord gaat gebruiken. Uiteraard in je tekst, maar ook op andere plekken buiten je tekst.
In de titel
Geef je tekst een titel. Zet het zoekwoord dat je hebt gekozen in de titel en zet het zo ver mogelijk aan het begin van de titel.
Ga geen vreemde zinsconstructies maken om het woord vooraan te krijgen. Maak het zo natuurlijk mogelijk, zodat de lezer niet al afhaakt bij de titel.
In de URL
Ieder pagina, ieder blog heeft een eigen unieke URL, een link. Wanneer je een blogartikel gaat delen, deel je die link.
Maak je gebruik van WordPress, dan kun je het zoekwoord in de url zetten. Vlak onder de titel staat de URL van het blog met daarachter een knop BEWERKEN. Daarmee bewerk je de URL. Je kunt alleen de zoekterm als URL gebruiken of de hele titel van het artikel.
In de tussenkoppen
Wanneer je naar dit artikel kijkt, zie je dat dit artikel tussenkoppen heeft. De ene tussenkop is wat groter dan de ander, maar het zijn allemaal tussenkoppen. Deze (tussen)koppen kennen online een hiërarchie.
De grootste (tussen)kop is de belangrijkste. In code en in SEO staat deze bekend als H1 (of Heading 1). Dit is de titel van je blogartikel.
H2 (Heading 2) is een tussenkop die je gebruikt als titel voor een paragraaf.
H3 is een tussenkop die je gebruikt binnen een paragraaf. Kleiner ga je niet. H3 is de grens.
Voor de tussenkoppen geldt hetzelfde als voor de titel. Je zet het zoekwoord zo ver mogelijk naar het begin.
Waarom is dat eigenlijk? Je lezer heeft een zoekwoord in Google ingetypt en gaat je artikel lezen. Dan wil je ook dat je lezer blij wordt van je artikel en het zoekwoord tegenkomt in jouw tekst. De westerse mens leest van links naar rechts. Hoe meer zoekwoorden er dus aan de linkerkant van de tekst staan, hoe blijer je lezer is en hoe groter de kans is dat je bezoeker het artikel leest.
In de tekst
Tussen al die tussenkoppen staat natuurlijk ook nog de tekst van het artikel. Daarin verwerk je ook het zoekwoord. MAAR maak het niet te gek. 1 zoekwoord per 50 woorden is echt genoeg.
Bij een artikel van 1.000 woorden komt je zoekwoord dan 20 keer voor. Houdt een percentage van maximaal 2.5% aan. Dat betekent dat 2.5% van de woorden van een tekst het zoekwoord mag zijn.
Omdat je niet steeds meer een rekenmachine bij je tekst wilt zitten, is het handig om de Yoast plugin op je WordPress website te installeren. Die berekent dat voor jou.
Gebruik ook synoniemen. Google is echt intelligent en kan ook synoniemen herkennen.
In de meta-tekst
Wanneer je zoekt op internet zie je onder de link van een resultaat een stukje tekst staan. Dat is de meta-tekst. Ook daar kun jij je zoekwoord in kwijt. De meta-tekst is als het ware de achterflap van een boek. Je kunt snel lezen waar een artikel over gaat.
Maak je geen gebruik van de Yoast plugin in WordPress, dan pakt WordPress een deel van de eerste alinea van jouw tekst. Dat is niet altijd handig (zie eerste alinea van dit artikel). Met de Yoast-plugin kun jij die tekst aanpassen.
Er zijn zogenaamde guru’s die zeggen dat Google niets meer doet met de meta-tekst, maar toch zie je deze nog steeds in de zoekmachine naar voren komen. Ik zou zeggen: Gewoon doen.
SEO bij een afbeelding
Je afbeeldingen kun je ook optimaliseren. Google kan geen plaatjes kijken, maar wel code en tekst lezen. Leestip: In 6 stappen je afbeeldingen optimaliseren voor Google.
Wanneer je een afbeelding opslaat en een naam geeft, gebruik dan het zoekwoord. Zodra je de afbeelding upload naar je website, kun je ook een alternatieve naam geven (alt-tag), zet daar ook het zoekwoord. En je kunt een onderschrift en beschrijving toevoegen.
Vul daar overal het zoekwoord in. Zoekers komen via Google dan ook op een afbeelding op jouw site terecht.
Optimalisatie en de hoeveelheid tekst
Het minimum aantal woorden voor een tekst is nog steeds 300. Echter, Google hecht meer waarde aan veel woorden. Het magische getal ligt rond de 2.500 tot 3.000 woorden. Alleen als schrijven je hobby/passie/ding is, kun je dat aantal steeds weer opnieuw produceren. En dat is niet voor iedereen even gemakkelijk.
Wat houd je dan wel aan? Ga tussen de 700 en 900 woorden zitten. Dan heb je een mooi artikel te pakken. Wil je toch de diepte in gaan, dan kun je bijvoorbeeld 1 keer per maand een artikel van 1.000 tot 1.500 produceren en publiceren.
Het magische woord is en blijft WAARDE. Geef waarde. Ook al is het een artikel van 500 woorden… zorg dat het waardevol is en dan komen de bezoekers ook. Google geeft de voorkeur aan longcopy (lange artikelen) en zal blogs en sites met veel lange (en waardevolle artikelen) sneller naar voren laten komen in de zoekmachine.
Echter, laat dit je zeker niet tegenhouden om waardevolle informatie en kennis te delen met jouw doelgroep en bezoeker van je website en blog.
Intern linken als onderdeel van de SEO
De zoekmachine houdt ook van samenhang op een website. Dat kun jij zelf creëren door te linken naar andere artikelen op je website. Bijvoorbeeld aanverwante onderwerpen of artikelen die een bepaalde term verduidelijken. Die linken zijn voor Google draden in het spinnenweb van een website. Zo laat jij de structuur en samenhang van jouw site zien.
Benader het echter op een andere manier. Vanuit jouw bezoeker en lezer. Die wil misschien wel meer lezen over het onderwerp. Met een interne link help je de lezer daarmee.
SEO strategie
Alleen bezig zijn met een zoekwoord in een tekst of artikel is geen strategie op zich. SEO is veel breder dan alleen zoekwoorden. Het gaat ondermeer om de interne samenhang van jouw website en blog en de samenhang met content die al online te vinden is.
Er zijn bedrijven die SEO als strategie verkopen met alleen zoekwoorden. Dat is scoren in de zoekmachine. Maar zodra je daar mee stopt, ben jij je positie meestal kwijt. Je weet nooit 100% zeker hoe zo’n bedrijf de positie binnen de zoekmachine vergaart.
SEO omvat zo veel meer. Ook content is een onderdeel van SEO. En met veel waardevolle content kun jij samenhang creëren op jouw website en blog in de kennis die jij deelt.
Bovenal, houd je doelgroep in het oog, wanneer je blogartikelen en teksten schrijft. Zij zijn tenslotte degenen die bepalen wat waardevol is.
Pas jij SEO bewust toe op je website?