[Infographic] Specifieke kenmerken social media kanalen
12 november 2014Facebook beheerder toevoegen
26 november 2014Het komt tegenwoordig nog vaak voor dat ondernemers en ZZP’ers een persoonlijk profiel gebruiken voor hun bedrijf op Facebook. Behalve dat dit niet mag van Facebook, biedt een bedrijfspagina ook veel meer mogelijkheden. Het is dus raadzaam om voor je bedrijf een bedrijfspagina aan te maken of je huidige persoonlijke profiel om te zetten naar een bedrijfsprofiel.
Maar wat is nu het voordeel van een Facebook bedrijfspagina? En hoe weet je of je nu een persoonlijk of zakelijk profiel gebruikt voor je bedrijf? Dit laatste is eenvoudig te controleren. Staat er in je omslagfoto een vind-ik-leuk button, dan maak je gebruik van een zakelijk profiel. Staat deze er niet, dan gebruik je een persoonlijk profiel voor je bedrijf.
Voordeel van een Facebook bedrijfspagina ten opzicht van een persoonlijk profiel
Maar wat zijn nu de grootste voordelen van een Facebook bedrijfspagina ten opzichte van een persoonlijk profiel. In het kort:
- Facebook bedrijfspagina is laagdrempelig
- Informatie op een bedrijfspagina is zichtbaar in zoekmachines
- Facebook bedrijfspagina houdt alle statistieken bij
- Speciale tab voor uitgebreide bedrijfsinformatie
- Toegang tot doelgericht adverteren
Facebook bedrijfspagina is laagdrempelig
Met een bedrijfspagina kun je geen vrienden uitnodigen, maar worden mensen fan door op ‘vind-ik-leuk’ of ‘like’ te klikken. Facebook gebruikers die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf, klikken sneller op ‘vind-ik-leuk dan op ’toevoegen als vriend’. Een bedrijfspagina is daarmee laagdrempelig. Het geeft fans controle over hun privacy, want jij als ondernemer krijgt geen toegang tot zijn/haar persoonlijk account. Vindt iemand jouw Facebook fanpage of een activiteit daarop leuk, dan is dit zichtbaar voor zijn/haar vrienden en reclame voor jouw bedrijf.
Informatie op een bedrijfspagina is zichtbaar in zoekmachines
Een ander belangrijk voordeel van een Facebook bedrijfspagina is dat zoekmachines, zoals Google, Yahoo en Bing, deze indexeren. Zoekmachines hechten waarde aan bedrijven die actief zijn op social media en belonen een actieve en gewaardeerde Facebook bedrijfspagina met een hogere ranking. Een actieve pagina draagt zo bij aan een grotere online zichtbaarheid van jouw bedrijf.
Facebook bedrijfspagina houdt alle statistieken bij
Zodra je pagina meer dan 30 fans heeft, krijg je toegang tot je paginastatistieken. Een schat aan demografische en gebruiksgegevens van je fans.
- Hou oud zijn je fans
- Waar komen ze vandaan
- Zijn het overwegend mannen of juist vrouwen
- Hoeveel mensen heeft je bericht bereikt
- Hoe vaak is erop geklikt
- Wanneer zijn je fans online
Waardevolle informatie die je helpt bij het plaatsen van relevante berichten en het laten groeien van je bedrijfspagina.
Speciale tab voor uitgebreide bedrijfsinformatie
Een Facebook bedrijfspagina biedt uitgebreide mogelijkheden voor het toevoegen van algemene bedrijfsinformatie, zoals adresgegevens, openingstijden, wel of geen parkeergelegenheid, producten en diensten. Heb je een fysieke locatie en je adresgegevens ingevuld, dan kunnen relaties tijdens een bezoek inchecken en/of recensies achterlaten.
Toegang tot doelgericht adverteren
Het allergrootste voordeel van een Facebook bedrijfspagina is, dat je toegang hebt tot een van de meeste krachtige manieren om jouw doelgroep te bereiken. De mogelijkheden voor doelgroep gericht adverteren zijn eindeloos; op woonplaats, op interesses, op gedrag, op leeftijd, etc. Het aanbod aan advertentietypen is groot, betaalbaar en bijzonder effectief. Het is daarmee een van de krachtigste manieren om jouw doelgroep te bereiken.
Wil je meer weten of heb je hulp nodig. Stel je vraag hieronder of neem contact op.