ConMar logoConMar logoConMar logoConMar logo
  • Home
  • Aanbod
    • Strategisch social media plan
    • Online & social media trainingen
    • Social & Online Strippenkaart
  • Nieuws
  • Over ConMar
  • Contact
✕
In 5 stappen adverteren op Facebook [infographic]
In 5 stappen adverteren op Facebook [infographic]
11 mei 2017
Uitgenodigd om het eerste exemplaar van Rouw is ❤️ werken in ontvangst te nemen. Een boek over rouw en nazorg met tips, gedichten, opdrachten en ruimte om een verlies van je af te schrijven.
Boekpresentatie: Rouw is…
22 juni 2017

Maak je onderneming zichtbaar met Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf (voorheen Google Places) is een gratis dienst van Google die ondernemers in staat stelt om hun bedrijf voor het voetlicht te brengen door een bedrijfsvermelding aan te maken.

Er zijn natuurlijk diverse manieren om je bedrijf onder de aandacht van potentiële klanten te brengen. Advertenties in gedrukte media, online-advertorials, sociale media en nieuwsbrieven zijn een paar veelgebruikte manieren. Wellicht minder bekend, maar zeker niet oninteressant, is Google Mijn Bedrijf. Wat is het en hoe werkt deze dienst? En welke concrete bijdrage kan Google Mijn Bedrijf leveren aan meer naamsbekendheid voor jouw organisatie?

 

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf (voorheen Google Places) is een gratis dienst van Google die ondernemers in staat stelt om hun bedrijf voor het voetlicht te brengen door een bedrijfsvermelding aan te maken. Het is geen geheel nieuw platform, maar feitelijk een verbetering van een reeds bestaande tool. Mijn Bedrijf is namelijk een samenvoeging van de vroegere, onder Google+ vallende pagina’s ‘Bedrijf’ en ‘Lokaal’.

 

Hoe werkt het?

Door te zoeken binnen Google Mijn Bedrijf, kun je nagaan of jouw bedrijf al vermeld staat. Is dat het geval? Dan kun je de bedrijfsnaam verifiëren. Afhankelijk van de instellingen kan dat door een verificatiecode aan te vragen en deze te ontvangen op het zakelijke telefoonnummer dat bij Google bekend is. Een andere optie is een pincode die per post naar het bedrijfsadres wordt verstuurd. Komt je bedrijfsnaam niet voor in Google Mijn Bedrijf? Dan kun je via het kopje ‘Deze komen allemaal niet overeen’ je bedrijfsnaam alsnog toevoegen. Vervolgens is het een kwestie van de bedrijfsgegevens invullen en je persoonlijke Mijn Bedrijf-pagina volledig maken.

 

Bedrijfspagina

Bij het gebruiken van Google Mijn Bedrijf heb je de nodige keuzevrijheid. Als je bijvoorbeeld een (inter)nationaal opererend bedrijf hebt en niet per se bent gebonden aan een vaste locatie waar klanten je moeten vinden, is de Google-Bedrijfspagina de meest voor de hand liggende optie. Deze pagina is niet gekoppeld aan een specifieke plaats en doet dus weinig tot niets voor je lokale vindbaarheid. Voor freelancers en andere mensen met een flexibele werkplek is de bedrijfspagina zonder locatie vaak al voldoende.

 

Lokale pagina

Google Mijn Bedrijf biedt ook de mogelijkheid om een lokale pagina aan te maken. Een ideale en eigenlijk onmisbare optie dus voor een bedrijf dat zich ook sterk op de eigen regio of stad richt. In veel gevallen bestaat zo’n lokale pagina al wanneer het bedrijf is toegevoegd in Google Places. Wanneer de pagina er wel al is maar nog niet door jouw wordt beheerd, is het zaak om haar te claimen. Door de lokale pagina te beheren en te koppelen aan je eigen website, versterk je de lokale vindbaarheid van je bedrijf. Heb je een bedrijf met meerdere vestigingen? Als het er tien of meer zijn, kunnen die zaken worden beheerd met een speciale tool voor bulkuploads. Zo worden alle afzonderlijke vestigingen goed vindbaar binnen Google.

 

Voordelen van Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is dus een nuttige dienst die voor elke ondernemer het overwegen waard is. De belangrijkste voordelen op een rijtje:

  • Google Mijn Bedrijf is de eerste bron waar de zoekmachine relevante gegevens vandaan haalt bij het weergeven van haar zoekresultaten.
  • Google Mijn Bedrijf is een relevant SEO-instrument. Recensies over jouw dienst of bedrijf worden bijvoorbeeld weergegeven in de Google-zoekresultaten. Als iemand zoekt op telefoonnummer en bedrijfsnaam, verschijnt het nummer van jouw onderneming groot in de zoekresultaten.
  • Je voert zelf de gegevens in en beheert ze ook eigenhandig. Op die manier bepaal je dus zelf de (lokale) vindbaarheid van jouw bedrijf. Bovendien is het helemaal aan jou om te kiezen welke gegevens wel of juist niet op de openbare bedrijfspagina worden getoond.

 

Is jouw bedrijf al zichtbaar op Google Mijn Bedrijf?

Share
Els Vriese
Els Vriese
Registered Social Media Professional (RSP) en drijvende kracht achter ConMar. ConMar begeleidt bedrijven bij het tactisch inzetten van social media, website en nieuwsbrief voor meer online zichtbaarheid, zodat hun naamsbekendheid vergroot met meer klanten als resultaat.

Interessant? Lees dan ook

Google Analytics automatisch per e-mail ontvangen? Volg deze stappen
19 mei 2022

Google Analytics automatisch per e-mail


Lees verder
Answerthepublic is een gratis online tool, die je zoektocht naar een lijst met SEO zoekwoorden een stuk gemakkelijker maakt.
18 februari 2020

Genereer een lijst met SEO zoekwoorden in luttele seconden


Lees verder
Hoe kom je achter de exacte kleurcode van iets wat je op je beeldscherm ziet?
1 oktober 2019

Hoe vind je de codes van een bepaalde kleur?


Lees verder

8 Comments

  1. Jessica Harmens schreef:
    24 mei 2017 om 09:22

    Duidelijk. Ik ga gelijk kijken of ik nu al in googl sta.

    Beantwoorden
    • Els Vriese schreef:
      24 mei 2017 om 15:50

      Hoi Jessica, dank je wel voor je reactie en ben heel benieuwd. Mocht je nog vragen hebben, laat het vooral weten.
      Groet, Els

      Beantwoorden
  2. Inez schreef:
    24 mei 2017 om 09:57

    Goede tip! Ik ga gelijk aan de slag!

    Beantwoorden
    • Els Vriese schreef:
      24 mei 2017 om 15:50

      Hoi Inez, dank je wel en succes!
      Groet, Els

      Beantwoorden
  3. Sander schreef:
    24 mei 2017 om 12:07

    Dit maakt het allemaal weer een stuk overzichtelijker. Ik ga t direct even nakijken.

    Beantwoorden
    • Els Vriese schreef:
      24 mei 2017 om 15:51

      Fijn om te lezen Sander en succes. Mocht je nog vragen hebben, laat het weten.
      Groet, Els

      Beantwoorden
  4. Linda schreef:
    25 mei 2017 om 19:46

    Vooral de tip om eerst te kijken of er al een vermelding is, is belangrijk. Ik kwam er onlangs achter dat mijn bedrijf 2x vermeld stond. En die Google had aangemaakt, bleek vaker gezien te zijn dan degene die ik ooit zelf had aangemaakt.

    Beantwoorden
    • Els Vriese schreef:
      29 mei 2017 om 14:30

      Hoi Linda, jouw bedrijf is dus goed zichtbaar!

      Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Algemeen
  • Facebook tips
  • Instagram tips
  • Leestips
  • LinkedIn tips
  • Pinterest tips
  • Slimme tools
  • Social Media
  • Twitter tips

Adverteren Apps autoresponder Boeken Cijfers Content E-mailmarketing Foto Gastexpert Google How-to In de media Kleuren MailChimp Nieuwsbrief Online zichtbaarheid Persoonlijk Privacy Schrijven SEA SEO social media Social media verwijderen Teksten Testimonial Time management Video Website weggever Zoekwoorden

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor Tips & Tricks en ontvang direct GRATIS toegang tot de Social Media Toolkit!

>> Aanmelden

Referenties

Klanten vertellen

Laatste nieuws

  • Google Analytics automatisch per e-mail 19 mei 2022
  • Persoonlijke LinkedIn uitnodiging? Altijd doen! 5 mei 2022

Volg op Facebook

ConMar

Ruimtevaartlaan 61
1562 BB Krommenie
Tel: 06 – 29 45 02 88
E-mail je vraag

© 2023 ConMar – Alle Rechten Voorbehouden - Algemene Voorwaarden I Privacy
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}