NLdoet 2018 – ConMar doet
19 februari 2018Social media afmetingen 2018
9 april 2018‘Toets de vier cijfers van uw postcode in en sluit af met een hekje’. Het befaamde hekje op je telefoon had eerder een technische functie. Blijkbaar gaf de #-toets een signaal van afsluiten. Gebruik je Instagram dan weet je dat het hekje een heel andere functie heeft gekregen. Niet alleen op Instagram kom je het hekje tegen, ook op Twitter, Google+, Facebook en LinkedIn gebruikt iedereen tegenwoordig het hekje als onderdeel van de hashtag. Laten we de hashtag, en dan vooral het gebruik van de hashtag op Instagram, eens nader bekijken.
Wat is een hashtag?
Een hashtag is een combinatie van twee dingen:
- Hekje ->#
- Woord
Tussen beide zit geen spatie. Wanneer je de hashtag gebruikt op social media, zoals Twitter, Google+ Youtube, Facebook en LinkedIn ontstaat er een link.
Een hashtag, een link en dan?
Op een link kun je klikken. Wanneer je dus op een hashtag klikt, komen alle berichten voorbij met die hashtag.
Twitteraars gebruiken het om met elkaar te communiceren. Berichten zijn op die manier gemakkelijker terug te vinden.
De geschiedenis van de hashtag?
In het stenentijdperk van internet werd de hashtag gebruikt in de eerste chats om kanalen en onderwerpen mee aan te duiden. De eerste die de hashtag gebruikte was door Chris Messina op Twitter. Dit was de eerste hashtag gebruikt in de vorm zoals we die nu nog steeds kennen. Dat was in oktober 2007. Twitter was de eerste die van de hashtag een klikbare link maakte en het ook ging gebruiken om trending topics mee aan te geven.
Hoe belangrijk is een hashtag op Instagram?
Op Instagram een hashtag gebruiken, zorgt ervoor dat je een groter publiek bereikt. Stel dat een instagrammer de hashtag #vacation gebruikt in een bericht. Instagram maakt daar een klikbare link van. Jij als volger klikt op die link en komt terecht bij verschillende berichten met de hashtag #vacation. Ook berichten van mensen die jij niet volgt. Zo kom je in aanraking met allerlei andere instagrammers die jij weer kunt gaan volgen. Uit onderzoek blijkt (Simply Measured Q3 2014 Instagram Study) dat berichten met een hashtag 12,6% meer interactie hebben, dan berichten zonder.
Limiet aan de hashtag op Instagram?
Instagram heeft een limiet gesteld aan het aantal hashtags dat je in een bericht mag gebruiken. ‘Slechts’ 30 hashtags per post staan ze toe. Er zijn instagrammers die voor de volle 30 gaan. Wat ik belangrijker vind, is dat jij weet welke hashtags in jouw vakgebied veel worden gebruikt. Door die hashtags ook te gebruiken, kun jij jezelf meer zichtbaar maken binnen jouw vakgebied en jouw doelgroep.
Welke hashtag op Instagram gebruik jij?