Persoonlijke LinkedIn uitnodiging? Altijd doen!
5 mei 2022Hoe vaak doe jij het? Iedere dag, één keer per week, één keer per maand, één keer per jaar? Of kijk jij nooit naar je bezoekersstatistieken. Ik doe het minstens één keer per maand. Mijn Google Analytics bekijken. Om te zien hoe vaak de website wordt bezocht, waar bezoekers vandaan komen en hoe lang ze op mijn site blijven.
En Google herinnert mij eraan. Ieder maand ontvang ik volledig automatisch een e-mail met daarin mijn belangrijkste statistieken. Waardevolle informatie die mij helpt om de website te optimaliseren. Wil jij dat ook? Periodiek en automatisch een Google Analytics rapport van je belangrijkste webstatistieken? Volg dan onderstaande 3 stappen.
1. Eigen ip-adres uitsluiten
Start met het uitsluiten van je eigen ip-adres. Ik neem tenminste aan dat je regelmatig je eigen website bezoekt. Vaak doe je dat vanaf hetzelfde ip-adres. Het lijkt dan alsof je website veel bezocht wordt, terwijl jij dit zelf bent. Het is daarom slim om je eigen ip-adres uit te sluiten uit Google Analytics. Zo voorkom je dat jouw ip-adres wordt gezien als een bezoeker en zijn je statistieken zuiver. Geen idee wat je ip-adres is? Check het eenvoudig via wat is mijn ip-adres.
Hoe sluit ik mijn eigen ip-adres uit?
- Log in bij Google Analytics en selecteer je website
- Ga rechtsboven naar [Beheerder]
- Selecteer in de linkerkolom [Alle filters]
- Klik op de rode button [+ nieuw filter]
- Geef het filter een naam, bijvoorbeeld ‘IP adres uitsluiten’
- Kies bij filtertype [Vooraf gedefinieerd]
- Selecteer bij Bron of bestemming [Verkeer van ip-adressen]
- Kies bij Expressie selecteren [die gelijk zijn aan]
- Vul je ip-adres in
2. Dashboard maken en bewerken
Maak in Google Analytics een aangepast dashboard met de voor jou relevante gegevens. Gegevens die je periodiek wilt monitoren. Ben je actief op Twitter, Facebook of LinkedIn. Dan wil je natuurlijk graag weten of en hoeveel bezoekers vanuit je social media accounts je website bezoeken. Voeg in dat geval de widget ‘Sessies en % nieuwe sessies per sociaal netwerk’ toe. Meer informatie over en een praktisch stappenplan voor de inrichting van je dashboard vind je hier.
3. Google Analytics automatisch per e-mail
Is je dashboard ingericht en helemaal afgestemd op jouw wensen en behoeften? Laat dan Google het werk voor je doen.
- Selecteer het rapport dat je periodiek wilt ontvangen
- Kies boven voor [E-mail]
- Geeft het E-mail adres op waar je het rapport naar toe wilt sturen
- Selecteer de gewenste frequentie: dagelijks, wekelijks, maandelijks etc.
- Typ een korte omschrijving
- Klik op [verzenden]
Vanaf nu ontvang je periodiek en volledig automatisch een E-mail met daarin jouw belangrijkste webstatistieken.