Almighty Google lijkt het leven van veel (online) ondernemers te beheersen. Wie wil er nou niet op de eerste plaats in Google staan? Dat levert je immers heel veel verkeer op, toch? Absoluut. Maar voor veel ondernemers zoals jij is het hele zoekwoorden en SEO-verhaal vaak abracadabra en lijkt het hoge wiskunde waar alleen mensen van Google zelf wijs uit kunnen worden.
Toch is dat niet zo. Hoewel er meer dan 200 onderdelen zijn waar Google naar kijkt bij het ranken. Gelukkig is er een aantal onderdelen die jij zelf kunt implementeren bij ieder blogartikel. Maar eerst de vraag wat nu het belang is van zoekwoorden.
“Leuk en aardig, zoekwoorden en ja ik wil gevonden worden, máár leg me nu eens uit wat dat is een zoekwoord.”
Wanneer jij Google opstart omdat je opzoek bent naar een wasmachine, dan type je in de balk van Google ‘wasmachine’. Voilà, dat is een zoekwoord. Het is het woord dat je gebruikt om informatie te zoeken. Wanneer je Google regelmatig gebruikt, gebruik je ook regelmatig zoekwoorden.
Je krijgt het resultaat waarvan Google denkt dat het beste bij jouw zoekopdracht past. Daarbij kijkt Google ook naar je locatie. Woon je in Amersfoort, dan krijg je bedrijven die iets met wasmachines doen in en rond Amersfoort.
Het kan ook zijn dat je wasmachine reparateurs krijgt. Dat is dus niet zo’n best resultaat, want je wilt een wasmachine kopen.
Je moet dus een meer specifieke zoekopdracht geven.
Bijvoorbeeld:
Nu breid je de zoekterm (ander woord voor zoekwoord) uit met meer woorden. Dit noemen we ‘longtail’ zoekwoorden.
Ondernemen, betekent dat potentiële klanten je zoeken. Waarom zou je dat hele proces niet ondersteunen door gebruik te maken van zoekwoorden op je website en blog? Er zijn business coaches die zeggen, dat je bezoekers uit Google niet moet willen. Dat je met je netwerk een relatie moet opbouwen en dat bezoekers uit Google je klant niet zijn. Dat kan wel zo zijn, maar door alleen met een blog en offlinenetwerken je klantenkring uit te bouwen ben je minstens een jaar bezig om daar resultaat uit te halen. Het is er, het werkt, dus waarom zou je daar geen gebruik van maken. Baat het niet dan schaadt het ook niet. Mits je het uiteraard goed doet. Het gebruik van zoekwoorden op je website en blog zouden onderdeel moeten zijn van je dagelijkse marketingstrategie om zo je online zichtbaarheid én vindbaarheid te vergroten.
Ja, gewoon doen. Online is er veel te vinden over zoekwoorden. Je kunt ook contact opnemen met mij, dan help ik je verder. Laat je niet verleiden door bedrijven die jou gaan helpen je website hoger te laten scoren. Zeker als je er niets voor hoeft te doen, qua content en zoekwoorden. Uiteindelijk ben je heel veel geld kwijt en als de dienstverlening stopt, ben jij je bezoekers kwijt.