ConMar logoConMar logoConMar logoConMar logo
  • Home
  • Aanbod
    • Strategisch social media plan
    • Online & social media trainingen
    • Social & Online Strippenkaart
  • Nieuws
  • Over ConMar
  • Contact
✕
Een tekst die ritme bevat is een tekst die beklijft. Is een boodschap die doel treft, onthouden en doorgegeven wordt
Gastblog – Hoe zit het met uw ritmegevoel?
16 maart 2017
Waar moet je vooral op letten bij kiezen van pakkende titels?
Hoe schrijf je pakkende titels?
13 april 2017

Waarom een gratis weggever op je site? De kracht van listbuilding

De gratis weggever is een prima hulpmiddel om de interesse van nieuwe mensen te wekken en je e-maillijst op te bouwen.

Je zult ze vast wel kennen en geregeld aantreffen op een bezochte website: de gratis weggevers en kennismakers. Bezoekers kunnen dan in ruil voor hun e-mailadres bijvoorbeeld een gratis e-book of whitepaper downloaden. Gratis weggevers zijn tegenwoordig populaire en nuttige e-marketinginstrumenten. Ze helpen ondernemers bij het opbouwen van een sterke e-maillijst.

 

De kracht van e-marketing

Een nieuwsbrief of e-magazine kan een goede manier zijn om een relatie met potentiële klanten op te bouwen. Het is bijvoorbeeld een prima medium om de eigen expertise of gedetailleerde informatie over producten en diensten met geïnteresseerden te delen. Bovendien kun je met behulp van een periodieke nieuwsbrief een interessante e-maillijst met potentiële klanten opbouwen. De ‘warme’ contacten die voortkomen uit listbuilding leveren vaak meer conversie op dan zogenaamde koude acquisitiemethoden.

 

Gratis weggever en listbuilding

Het kan natuurlijk zo zijn dat je al een tijdje bezig bent met het schrijven van nieuwsbrieven of e-magazines, maar dat je mailinglist toch nog wat aan de korte kant is. Hoe los je dit probleem op? Het antwoord is vaak de gratis weggever of kennismaker. Zo’n weggever is een geschenk dat je aanbiedt in ruil voor een inschrijving op jouw nieuwsbrief of e-magazine. Een weggever kan natuurlijk diverse vormen aannemen (bijvoorbeeld een e-book, papieren boekje, mp3-speler, video, USB-stick etc.). Zorg er wel altijd voor dat het gaat om iets functioneels dat goed past bij jouw doelgroep. Probeer bij een weggever of kennismaker ook altijd een balans te vinden tussen het aanbieden van nuttige informatie en een gezonde dosis terughoudendheid. Prikkel de nieuwsgierigheid, maar verraad niet alles.

 

MailChimp

Heb je met het aanbieden van een goede weggever de belangstelling van nieuwe mensen gewekt? Richt je dan vervolgens op het verder verspreiden van een goede nieuwsbrief en het uitbreiden van je e-maillijst. Een goede kompaan voor deze klus is MailChimp. Deze Amerikaanse dienst is gespecialiseerd in het opmaken en versturen van nieuwsbrieven. Omdat MailChimp een organisatie is die haar technische kennis continu bijspijkert, is het een veilige en zeer handige dienst voor listbuilding.

 

De voordelen van MailChimp

Het gebruik van MailChimp heeft voor ondernemers en bedrijven een aantal aantoonbare voordelen:

  • Het in- en uitschrijfproces is begrijpelijk en volledig geautomatiseerd.
  • MailChimp biedt een volledige integratie met WordPress-websites.
  • Het is gemakkelijk om adreslijsten en e-mailadressen over te zetten naar Mailchimp. Zo wordt listbuilding een stukje eenvoudiger.
  • Via het beheerpanel van MailChimp kun je verstuurde nieuwsbrieven direct delen op social media kanalen als Twitter en Facebook.
  • MailChimp detecteert ‘bounces’ en verwijdert automatisch foutieve en niet-bestaande e-mailadressen.
  • Door MailChimp te koppelen aan Google Analytics krijg je inzage in belangrijke statistieken. Denk bijvoorbeeld aan het aantal ontvangers dat de nieuwsbrief daadwerkelijk leest, een reservering maakt of een product koopt. Die extra info kun je weer gebruiken voor listbuilding.
  • Door gebruik te maken van de optie om nieuwsbrieven te splitten (twee versies maken om te kijken welke het succesvolst is) wordt het mogelijk om campagnes te optimaliseren.
  • Binnen MailChimp zijn diverse templates beschikbaar. Hiermee kun je zelf het uiterlijk van de nieuwsbrief aanpassen door lettertypes, kleuren en logo’s te kiezen. Daarnaast zijn de nieuwsbrieven van MailChimp ook zonder verregaande computerkennis gemakkelijk in te vullen en te versturen.

 

Gouden combinatie

De gratis weggever is een prima hulpmiddel om de interesse van nieuwe mensen te wekken en je e-maillijst op te bouwen. In combinatie met een inhoudelijk sterke nieuwsbrief wordt het zo gemakkelijker om middels listbuilding duurzame klantencontacten te onderhouden die uiteindelijk uitmonden in meer sales.

 

MailChimp training

Wil jij starten met MailChimp maar houdt de Engelse taal jou tegen? Dan is deze deze online Mailchimp training iets voor jou. In deze online cursus leer je alles over MailChimp, alle ins en outs worden besproken, zodat jij alles leert dat je nodig hebt om succes te hebben met de e-mails die je stuurt naar je lezers.

 

Heb jij een kennismaker op je website?

Reageer hieronder!

 

Share
Els Vriese
Els Vriese
Registered Social Media Professional (RSP) en drijvende kracht achter ConMar. ConMar begeleidt bedrijven bij het tactisch inzetten van social media, website en nieuwsbrief voor meer online zichtbaarheid, zodat hun naamsbekendheid vergroot met meer klanten als resultaat.

Interessant? Lees dan ook

How to video - Hoe plaats je een foto op Instagram via je PC
8 september 2020

Hoe plaats je een foto op Instagram via je PC?


Lees verder
Videomarketing voor bedrijven in de maakindustrie. Hoe je met Videomarketing meer Goede Leads krijgt
21 april 2020

Gastblog – Videomarketing voor bedrijven in de maakindustrie


Lees verder
De ontwikkeling van goede content een must voor iedere ondernemer die zich online profileert aan de doelgroep.
22 oktober 2019

Waar bestaat goede content uit?


Lees verder

12 Comments

  1. Mirelle Draaijer schreef:
    31 maart 2017 om 14:45

    Op mijn website van Ligthart Uitvaartzorg kunnen mensen hun wensen vastleggen in een formulier welke ze via mijn website gratis kunnen downloaden.

    Beantwoorden
    • Els Vriese schreef:
      31 maart 2017 om 15:13

      Het is zeker voor nabestaanden een hele geruststelling als de uitvaart precies was, zoals hun dierbare dat gewenst zou hebben. Goed dat je op deze laagdrempelige manier dit onderwerp bespreekbaar maakt Mirelle.
      Groetjes, Els

      Beantwoorden
  2. Sander schreef:
    31 maart 2017 om 14:46

    Ik gebruik Mailchimp al lang. Het is een prima tool om ook zonder veel opmaak ervaring iets goeds te creeeren. Wat ik helemaal prettig vind is dat je veel kunt volgen wanneer de Nieuwsbrief verstuurd is. Openen ze de mail, lezen de ontvangers de nieuwsbrief en klikken ze door.
    Heel prettig!

    Beantwoorden
    • Els Vriese schreef:
      31 maart 2017 om 15:15

      Dank voor je reactie Sander en goed om te lezen dat ook jij positieve ervaringen met de vele functies van MailChimp hebt.
      Groet en geniet van je weekend, Els.

      Beantwoorden
  3. Linda Hoorn schreef:
    31 maart 2017 om 16:22

    Ook ik gebruik Mailchimp. Nu dat e-book (of misschien wel een e-magazine!) nog schrijven…

    Beantwoorden
    • Els Vriese schreef:
      31 maart 2017 om 17:10

      Je kan ook snel en simpel starten Linda, met bijvoorbeeld een vakantie checklist per vakantietype; reizen met kinderen, reizen met een beperking etc. Als reisadviseur heb jij ongetwijfeld meer dan voldoende tips.
      Met reislustige groet, Els

      Beantwoorden
      • Linda Hoorn schreef:
        1 april 2017 om 11:52

        Je hebt gelijk! Dank je voor je tip!

        Beantwoorden
        • Els Vriese schreef:
          1 april 2017 om 14:19

          Graag gedaan Linda en veel succes! Groet, Els

          Beantwoorden
  4. Jessica Harmens schreef:
    31 maart 2017 om 17:58

    Mail chimp ben ik pas mee begonnen. Heb het nog niet helemaal door en ben nog aan het stoeien.

    Beantwoorden
    • Els Vriese schreef:
      1 april 2017 om 14:18

      Hoi Jessica, tip van mijn kant: begin met het inrichten van je lijst, daarna een sjabloon (template) opmaken aangepast aan de look & feel van jouw bedrijf en dan pas starten met een campagne. Zo voorkom je dubbel werk en veel verlies van tijd (en energie). Succes! Groet, Els

      Beantwoorden
  5. brenda schreef:
    31 maart 2017 om 20:59

    jazeker ik heb al een tijdje het ebook De 4 elementen voor een succesvol bedrijf op de website van Club van 25 staan en die is al honderden keer gedownload. Ben overigens nu weer bezig om een nieuwe op te zetten.

    Beantwoorden
    • Els Vriese schreef:
      1 april 2017 om 14:19

      Hoi Brenda, top en succes met je nieuwe e-book. Groet, Els

      Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Algemeen
  • Facebook tips
  • Instagram tips
  • Leestips
  • LinkedIn tips
  • Pinterest tips
  • Slimme tools
  • Social Media
  • Twitter tips

Adverteren Apps autoresponder Boeken Cijfers Content E-mailmarketing Foto Gastexpert Google How-to In de media Kleuren MailChimp Nieuwsbrief Online zichtbaarheid Persoonlijk Privacy Schrijven SEA SEO social media Social media verwijderen Teksten Testimonial Time management Video Website weggever Zoekwoorden

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor Tips & Tricks en ontvang direct GRATIS toegang tot de Social Media Toolkit!

>> Aanmelden

Referenties

Klanten vertellen

Laatste nieuws

  • Google Analytics automatisch per e-mail 19 mei 2022
  • Persoonlijke LinkedIn uitnodiging? Altijd doen! 5 mei 2022

Volg op Facebook

ConMar

Ruimtevaartlaan 61
1562 BB Krommenie
Tel: 06 – 29 45 02 88
E-mail je vraag

© 2023 ConMar – Alle Rechten Voorbehouden - Algemene Voorwaarden I Privacy
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}