Wij ondernemers hebben iets gemeen: drive. Een passie voor wat we doen, wat we maken of wat we een ander kunnen leren. Elke dag weer doen we waar we het liefst mee bezig zijn: ondernemen, een business runnen. En allemaal hebben we een website, onze eigen etalage op het world wide web.
Op de meeste websites vind je hetzelfde soort tekst. Tekst die barst van de informatie, (te) weinig zegt, niet triggert en niet origineel is. Meer van hetzelfde betekent dat je als ondernemer niet opvalt tussen je concurrenten. En dat is niet alleen jammer maar ook hartstikke zonde, want je kunt je heel makkelijk onderscheiden door wat je zegt op je website.
Wat de meeste ondernemers doen? Vertellen…
Heel hard roepen dat je goed bent in wat je doet, dat je product of dienst echt super is en dat je ontzettend klantvriendelijk bent… Clichés. Een lezer mag ervan uit gaan dat je goed bent in wat je doet, natuurlijk vind je dat je product of dienst geweldig is (waarom zou je het anders aanbieden) en ben je ooit een ondernemer tegengekomen die vertelde dat hij niet klantvriendelijk was?
Je website is ván jou, maar niet vóór jou. Als het goed is, is hij gemaakt met het oog op de bezoeker, die met zijn vragen of probleem driftig heeft zitten googelen en nu bij jou is beland (eerste winst!). Met een gezonde dosis creativiteit en slimme opbouw van je tekst zorg je dat hij blijft en niet teruggaat naar Google en koers zet naar de concurrent.
Tekst schrijven voor je website kost tijd. Veel ondernemers zien het als iets dat ook nog even moet. Als je tijd investeert en je creativiteit gebruikt kom je echt een heel eind.
Denk voordat je aan het schrijven gaat nog even aan het volgende:
En tot slot, bedenk terwijl je schrijft ook wat je wilt zijn: de grijze muis die opgaat in de massa en vergeten wordt, of de roze olifant, die zich nestelt in het geheugen van de bezoeker en nog eens aan je denkt als hij je nodig heeft 😉