ConMar logoConMar logoConMar logoConMar logo
  • Home
  • Aanbod
    • Strategisch social media plan
    • Online & social media trainingen
    • Social & Online Strippenkaart
  • Nieuws
  • Over ConMar
  • Contact
✕
De 4 belangrijkste elementen van een landingspagina
Wat is een landingspagina? De 4 belangrijkste elementen!
22 oktober 2018
5 praktische toepassingen van Adobe Creative Cloud voor je business
5 praktische toepassingen van Adobe Creative Cloud voor je business
26 november 2018

Tekst schrijven voor je website

Tekst schrijven voor je website. Op de meeste websites vind je hetzelfde soort tekst, maar leef je in want je website is ván jou, maar niet vóór jou.

Wij ondernemers hebben iets gemeen: drive. Een passie voor wat we doen, wat we maken of wat we een ander kunnen leren. Elke dag weer doen we waar we het liefst mee bezig zijn: ondernemen, een business runnen. En allemaal hebben we een website, onze eigen etalage op het world wide web.

Op de meeste websites vind je hetzelfde soort tekst. Tekst die barst van de informatie, (te) weinig zegt, niet triggert en niet origineel is. Meer van hetzelfde betekent dat je als ondernemer niet opvalt tussen je concurrenten. En dat is niet alleen jammer maar ook hartstikke zonde, want je kunt je heel makkelijk onderscheiden door wat je zegt op je website.

 

Dit is wat de meeste ondernemers online doen

Wat de meeste ondernemers doen? Vertellen…

  • wie ze zijn; wij doen dit al jaren dus we weten echt wel waar we mee bezig zijn
  • wat ze voor je hebben; ons product is echt top
  • waarom je bij hen moet zijn; wij zijn heel klantvriendelijk

Heel hard roepen dat je goed bent in wat je doet, dat je product of dienst echt super is en dat je ontzettend klantvriendelijk bent… Clichés. Een lezer mag ervan uit gaan dat je goed bent in wat je doet, natuurlijk vind je dat je product of dienst geweldig is (waarom zou je het anders aanbieden) en ben je ooit een ondernemer tegengekomen die vertelde dat hij niet klantvriendelijk was?

 

Leef je in

Je website is ván jou, maar niet vóór jou. Als het goed is, is hij gemaakt met het oog op de bezoeker, die met zijn vragen of probleem driftig heeft zitten googelen en nu bij jou is beland (eerste winst!). Met een gezonde dosis creativiteit en slimme opbouw van je tekst zorg je dat hij blijft en niet teruggaat naar Google en koers zet naar de concurrent.

  • Zorg voor duidelijkheid, het moet in 1 oogopslag duidelijk zijn wat je verkoopt of wat je dienst is, want verwarring is killing.
  • Zorg voor herkenning. Schets het probleem, de vraag die je bezoeker op je website heeft doen belanden. Daar aangekomen moet die moet denken Ja, dit ben ik! Hier begrijpen ze precies waar ik mee worstel’.
  • Vertel wat in zee gaan met jou oplevert (What’s in it for me: van ‘nooit meer stress’ en ‘eindelijk levenslang op je streefgewicht zonder jojo-effect’ tot ‘geen gedoe met boekhouding’). Voor het beste resultaat mag je de pijn best een beetje voelbaar maken.
  • Draag de oplossing aan: presenteer je product of dienst. Maar let op, hier ligt een valkuil: geen oeverloze info, maar schrijf een omschrijving die verleidelijk is. Skip overbodige of te uitvoerige (product) details want daar is, in eerste instantie, niemand in geïnteresseerd.
  • Verleid… Zet zintuigen en verbeelding aan het werk! Vertel niet dát iemand bij jou moeten zijn maar wáárom. Hetzelfde geldt voor je unieke aanpak of product: wat maakt het anders? Omschrijf wat er zo goed, fijn of mooi aan is: hoe ruikt het/smaakt het (bv koffie), hoe voelt het/wat doet het met je (yoga lessen, coachen). Verleiden zorgt voor een ‘Dit wil ik-gevoel’ bij je lezer.

 

Investeren

Tekst schrijven voor je website kost tijd. Veel ondernemers zien het als iets dat ook nog even moet. Als je tijd investeert en je creativiteit gebruikt kom je echt een heel eind.

Denk voordat je aan het schrijven gaat nog even aan het volgende:

  • Wie is je doelgroep? Het is van invloed op de taal die je gebruikt (tone of voice)
  • Schrijf je foutloos Nederlands? Zo niet, laat je tekst kritisch lezen door iemand uit je omgeving die dat wel kan. Een tekst met spelfouten of kromme zinnen komen je professionaliteit niet ten goede.
  • Wees jezelf. Schrijf zoals je spreekt.

 

Tot slot

En tot slot, bedenk terwijl je schrijft ook wat je wilt zijn: de grijze muis die opgaat in de massa en vergeten wordt, of de roze olifant, die zich nestelt in het geheugen van de bezoeker en nog eens aan je denkt als hij je nodig heeft 😉

 

Share
Karen Brom
Karen Brom
Karen Brom is tekstschrijver van zakelijke (web) content met SEO, columnist, creatief schrijver. Zij vertaalt zakelijke boodschappen naar krachtige, heldere (web-)teksten mét SEO en marketingtechnieken zodat je website voor je gaat werken en gaat doen wat 'ie moet doen (verkopen). Kijk voor meer informatie bij Tekstbureau Karen Brom

Interessant? Lees dan ook

How to video - Hoe plaats je een foto op Instagram via je PC
8 september 2020

Hoe plaats je een foto op Instagram via je PC?


Lees verder
Videomarketing voor bedrijven in de maakindustrie. Hoe je met Videomarketing meer Goede Leads krijgt
21 april 2020

Gastblog – Videomarketing voor bedrijven in de maakindustrie


Lees verder
De ontwikkeling van goede content een must voor iedere ondernemer die zich online profileert aan de doelgroep.
22 oktober 2019

Waar bestaat goede content uit?


Lees verder

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Algemeen
  • Facebook tips
  • Instagram tips
  • Leestips
  • LinkedIn tips
  • Pinterest tips
  • Slimme tools
  • Social Media
  • Twitter tips

Adverteren Apps autoresponder Boeken Cijfers Content E-mailmarketing Foto Gastexpert Google How-to In de media Kleuren MailChimp Nieuwsbrief Online zichtbaarheid Persoonlijk Privacy Schrijven SEA SEO social media Social media verwijderen Teksten Testimonial Time management Video Website weggever Zoekwoorden

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor Tips & Tricks en ontvang direct GRATIS toegang tot de Social Media Toolkit!

>> Aanmelden

Referenties

Klanten vertellen

Laatste nieuws

  • Google Analytics automatisch per e-mail 19 mei 2022
  • Persoonlijke LinkedIn uitnodiging? Altijd doen! 5 mei 2022

Volg op Facebook

ConMar

Ruimtevaartlaan 61
1562 BB Krommenie
Tel: 06 – 29 45 02 88
E-mail je vraag

© 2023 ConMar – Alle Rechten Voorbehouden - Algemene Voorwaarden I Privacy
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}