
Top 5 belangrijke tools voor social media
24 september 2018
Wat is een landingspagina? De 4 belangrijkste elementen!
22 oktober 2018Je hoort allerlei verschillende meningen over adverteren op zoekmachines: onwijze succesverhalen maar ook ondernemers die zonder resultaat staan na veel geld uit te hebben gegeven. Wat hebben deze ondernemers nu goed of juist fout gedaan? Graag neem ik jullie mee in de toepassing van het adverteren op zoekmachines (SEA).
Voor en nadelen van adverteren op zoekmachines
De toepassing van zoekmachine adverteren heeft zowel voor- als nadelen. Een van de belangrijkste voordelen van de toepassing van online Ads is dat je direct resultaat hebt, inzicht in je kosten en makkelijk je eigen budget kan aansturen. Een nadeel is als je stopt is je advertentie weg, maar ja je hebt dan ook geen kosten meer. Ondanks dat ik het over het voordeel van direct resultaat heb zijn er toch ondernemers die geen resultaat behalen uit adwords: “Hoe komt dat dan?”.
Dit zijn de meest voorkomende fouten welke ik dagelijks tegenkom bij het analyseren van SEA campagnes voor bedrijven:
-
Het overmatig gebruik van brede zoektermen
Er zijn te veel of irrelevante zoektermen gebruikt die wel een raakvlak hebben met het onderwerp of product dat je graag in de markt wilt zetten. Hierdoor wordt je budget er snel doorheen geklikt. Gevolg: budget op en geen leads. Je kan dit eenvoudig voorkomen door exacte zoektermen te gebruiken of brede zoektermen met uitsluitingswoorden. Een combinatie hiervan is ideaal.
-
Focus je op een specifieke regio!
Een andere fout die vaak voorkomt, is bijvoorbeeld heel Nederland nemen als doelgroep, terwijl je een regionale ondernemer bent. Stel je hebt je onderneming in Haarlem en je levert in een straat van 25 km aan je klanten. Dan wil je niet gevonden worden in Utrecht of Den Haag. Clicks die je in deze regio krijgt zijn letterlijk een verspilling van je budget.
-
Zet niet in op zoekwoorden waarop jij alleen zou zoeken
Huh? Soms ben je beter af om op een oplossing te adverteren dan als de oplosser. Zo kan een klik waar gevraagd wordt naar een oplosser: “Advocaat Alkmaar” bijvoorbeeld wel €8,- per klik lokaal kosten tegen een bepaald probleem dat de advocaat kan voor je kan oplossen misschien wel €1,- per klik. 8 kliks vs 1 klik, dus 8 meer kansen op een offerte. Kijk ook bijvoorbeeld naar een iets specifiekere term: “Advocaat familierecht Alkmaar” deze is misschien wel veel goedkoper om op te adverteren en geeft meer gerichte bezoekers naar je website.
-
Gebruik de hele markt
Zoals je misschien al hebt gemerkt, heb ik het niet over Google Adwords of Bing Ads. Ik maak geen onderscheid in beide zoekmachines. Als je het goed wil toepassen moet je het niet toepassen voor 85% of misschien 90%. Je mist misschien wel een heel belangrijk deel van je doelgroep. Stel je werkt in een Microsoft Cloud-based omgeving, dan is alles standaard van Microsoft: dus ook hun standaard zoekmachine: Bing. Mocht je voor B2B zoekmachine advertenties willen inzetten je zeker niet zo’n groep willen overslaan.
SEA toepassen?
Een goed bureau past dit allemaal al toe. Daarnaast zullen ze hameren op de toepassing van Extensies in de advertentie, de toepassing van gestructureerde data in je website en de toepassing van zoekmachine optimalisatie en content op je landingspagina’s om je prijs per klik lager te krijgen. Toch hoop ik niet dat je nu direct SEA toe wilt passen. Gezien SEA een biedveiling is, gaat de prijs per klik dan flink omhoog en moeten mijn opdrachtgevers meer betalen. Al kan het wel voor je eigen bedrijf een tijdelijke boost geven in je omzet!