Voor iedere ondernemer is online zichtbaarheid een must en voor online zichtbaarheid zijn website, social media en nieuwsbrief een must. Maar hoe creëer je nu eenheid en herkenbaarheid in die zichtbaarheid?
Els vroeg mij om een antwoord te geven hoe hier mee om te gaan als grafisch ontwerper. Duidelijke vraag, en de antwoorden? Het is bijna de dagelijkse praktijk van een grafisch ontwerper om de antwoorden op deze vraag te vinden. Het leuke van mijn vak is dat het antwoord in zijn uitwerking iedere keer weer anders is. En daar ligt dan ook meteen de oplossing: zorg dat je je zelf kunt onderscheiden. Door jezelf een huisstijl te geven die laat zien waarom mensen jóu moeten hebben voor die klus, of juist jouw product moeten kopen.
Die huisstijl, of visuele identiteit, bestaat uiteraard uit een logo, en wordt een geheel door te kiezen voor een aantal huisstijl kleuren, lettertype etc. Nog verder uitbreiden is ook mogelijk, door te kiezen voor grafische elementen, een keuze te maken in het soort beeldgebruik (bepaalde fotografie of illustraties). En ook het soort taalgebruik helpt de identiteit van jouw bedrijf te bepalen.
Als zelfstandig professional of MKB bedrijf is je communicatie budget misschien niet zo groot. Dus moet je je budget dat er is op een slimme wijze in zetten. Door consequent iedere uiting die je doet in jouw onderscheidende huisstijl uit te voeren, zorg je al snel voor herkenbaarheid binnen jouw doelgroep. Iedere keer als jouw (potentiele) klant iets van jouw bedrijf ziet, wordt je herkent. Dat geldt voor een offerte, bedankkaartje, online nieuwsbrief. Maar ook voor een Facebook post of Linkedin bericht.
Het betekent niet dat iedere boodschap eenvormig moet zijn. Maar elke uiting te overgieten met jouw ‘huisstijl-sausje’ zorgt al snel voor herkenning.
Door alle teksten in jouw lettertype te zetten: het is duidelijk met welk spel de tekst hieronder is gezet doordat dit spel altijd hetzelfde font gebruikt.
Door altijd dezelfde kleuren te gebruiken wordt jouw dienst sneller herkenbaar.
Een grafisch element aan je beeld toe te voegen zoals Conmar dit doet.
Met het gebruik van de juiste beelden kun je snel de juiste sfeer oproepen die jouw doelgroep aanspreekt.
Het combineren van bovenstaande voorbeelden kan leiden tot nog meer herkenning. Wees inventief, creatief en consequent. Daarmee kun je jouw bedrijf op een onderscheidende manier laten opvallen.
5 Comments
Erg duidelijk stuk. Het zet me aan het denken. De eerste stappen zijn gezet.
Groet Jessica
Goed om te lezen en succes met je eerste én vervolgstappen Jessica.
Groet, Els
Handig artikel! Ook mijn communicatie budget is beperkt en kan daarom niet alles laten doen. Maar met deze tips kan ik weer een stap maken op mijn website. Groet, Linda
Hoi Linda, succes met je stappen en een reis van duizend mijlen begint ook met een eerste stap.
Groetjes, Els
Dat is zeker waar!