ConMar logoConMar logoConMar logoConMar logo
  • Home
  • Aanbod
    • Strategisch social media plan
    • Online & social media trainingen
    • Social & Online Strippenkaart
  • Nieuws
  • Over ConMar
  • Contact
✕
Foto's gebruiken op het internet. Wat zijn de rechten, de kosten en waar moet je op letten?
Foto’s gebruiken – rechten en kosten
9 februari 2017
Infographic met alle specifieke kenmerken social media kanalen
Meer dan 100 feitjes die je nog niet wist over social media [infographic]
23 februari 2017

Gastblog – Geef je bedrijf een duidelijke onderscheidende huisstijl

Creëer ook online eenheid en herkenbaarheid door een onderscheidende huisstijl.

Voor iedere ondernemer is online zichtbaarheid een must en voor online zichtbaarheid zijn website, social media en nieuwsbrief een must. Maar hoe creëer je nu eenheid en herkenbaarheid in die zichtbaarheid?

 

Herkenbare onderscheidende huisstijl

Els vroeg mij om een antwoord te geven hoe hier mee om te gaan als grafisch ontwerper. Duidelijke vraag, en de antwoorden? Het is bijna de dagelijkse praktijk van een grafisch ontwerper om de antwoorden op deze vraag te vinden. Het leuke van mijn vak is dat het antwoord in zijn uitwerking iedere keer weer anders is. En daar ligt dan ook meteen de oplossing: zorg dat je je zelf kunt onderscheiden. Door jezelf een huisstijl te geven die laat zien waarom mensen jóu moeten hebben voor die klus, of juist jouw product moeten kopen.

Die huisstijl, of visuele identiteit, bestaat uiteraard uit een logo, en wordt een geheel door te kiezen voor een aantal huisstijl kleuren, lettertype etc. Nog verder uitbreiden is ook mogelijk, door te kiezen voor grafische elementen, een keuze te maken in het soort beeldgebruik (bepaalde fotografie of illustraties). En ook het soort taalgebruik helpt de identiteit van jouw bedrijf te bepalen.

 

Opvallen door eenheid en herkenbaarheid

Als zelfstandig professional of MKB bedrijf is je communicatie budget misschien niet zo groot. Dus moet je je budget dat er is op een slimme wijze in zetten. Door consequent iedere uiting die je doet in jouw onderscheidende huisstijl uit te voeren, zorg je al snel voor herkenbaarheid binnen jouw doelgroep. Iedere keer als jouw (potentiele) klant iets van jouw bedrijf ziet, wordt je herkent. Dat geldt voor een offerte, bedankkaartje, online nieuwsbrief. Maar ook voor een Facebook post of Linkedin bericht.

Het betekent niet dat iedere boodschap eenvormig moet zijn. Maar elke uiting te overgieten met jouw ‘huisstijl-sausje’ zorgt al snel voor herkenning.

 

Voorbeelden

Door alle teksten in jouw lettertype te zetten: het is duidelijk met welk spel de tekst hieronder is gezet doordat dit spel altijd hetzelfde font gebruikt.

Elementen voor een onderscheidende huisstijl: consequent lettertype wordt sneller herkent.

 

Door altijd dezelfde kleuren te gebruiken wordt jouw dienst sneller herkenbaar.

Elementen voor een onderscheidende huisstijl: wanneer je je huisstijlkleur goed doorvoert, wordt je sneller gezien en gelinkt aan jouw dienst.

 

Een grafisch element aan je beeld toe te voegen zoals Conmar dit doet.

Elementen voor een onderscheidende huisstijl: altijd hetzelfde grafische element aan je beeld toevoegen.

 

Met het gebruik van de juiste beelden kun je snel de juiste sfeer oproepen die jouw doelgroep aanspreekt.

Elementen voor een onderscheidende huisstijl: het perfecte plaatje roept de juiste associatie op.

 

Combineren voor nog meer herkenning

Het combineren van bovenstaande voorbeelden kan leiden tot nog meer herkenning. Wees inventief, creatief en consequent. Daarmee kun je jouw bedrijf op een onderscheidende manier laten opvallen.

 

Heb jij een herkenbare onderscheidende huisstijl voor jouw bedrijf?

 

Share
Sander Visser
Sander Visser
Sander Visser is grafisch ontwerper en de drijvende kracht achter Ligaturen. Hij beschikt over meer dan 20 jaar ervaring met het ontwerpen en realiseren van huisstijlen, brochures, magazines, advertenties, mailings en websites.

Interessant? Lees dan ook

How to video - Hoe plaats je een foto op Instagram via je PC
8 september 2020

Hoe plaats je een foto op Instagram via je PC?


Lees verder
Videomarketing voor bedrijven in de maakindustrie. Hoe je met Videomarketing meer Goede Leads krijgt
21 april 2020

Gastblog – Videomarketing voor bedrijven in de maakindustrie


Lees verder
De ontwikkeling van goede content een must voor iedere ondernemer die zich online profileert aan de doelgroep.
22 oktober 2019

Waar bestaat goede content uit?


Lees verder

5 Comments

  1. Jessica Harmens schreef:
    16 februari 2017 om 08:53

    Erg duidelijk stuk. Het zet me aan het denken. De eerste stappen zijn gezet.

    Groet Jessica

    Beantwoorden
    • Els Vriese schreef:
      17 februari 2017 om 14:29

      Goed om te lezen en succes met je eerste én vervolgstappen Jessica.
      Groet, Els

      Beantwoorden
  2. Linda schreef:
    22 februari 2017 om 10:29

    Handig artikel! Ook mijn communicatie budget is beperkt en kan daarom niet alles laten doen. Maar met deze tips kan ik weer een stap maken op mijn website. Groet, Linda

    Beantwoorden
    • Els Vriese schreef:
      22 februari 2017 om 15:55

      Hoi Linda, succes met je stappen en een reis van duizend mijlen begint ook met een eerste stap.
      Groetjes, Els

      Beantwoorden
      • Linda Hoorn schreef:
        23 februari 2017 om 08:53

        Dat is zeker waar!

        Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Algemeen
  • Facebook tips
  • Instagram tips
  • Leestips
  • LinkedIn tips
  • Pinterest tips
  • Slimme tools
  • Social Media
  • Twitter tips

Adverteren Apps autoresponder Boeken Cijfers Content E-mailmarketing Foto Gastexpert Google How-to In de media Kleuren MailChimp Nieuwsbrief Online zichtbaarheid Persoonlijk Privacy Schrijven SEA SEO social media Social media verwijderen Teksten Testimonial Time management Video Website weggever Zoekwoorden

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor Tips & Tricks en ontvang direct GRATIS toegang tot de Social Media Toolkit!

>> Aanmelden

Referenties

Klanten vertellen

Laatste nieuws

  • Google Analytics automatisch per e-mail 19 mei 2022
  • Persoonlijke LinkedIn uitnodiging? Altijd doen! 5 mei 2022

Volg op Facebook

ConMar

Ruimtevaartlaan 61
1562 BB Krommenie
Tel: 06 – 29 45 02 88
E-mail je vraag

© 2023 ConMar – Alle Rechten Voorbehouden - Algemene Voorwaarden I Privacy
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}