Er zijn zo veel verschillende soorten social media platforms. Ieder social media platform kent zijn eigen soort gebruikers, maar dat het er veel zijn is een feit. Anno 2019 heeft Facebook de drempel van 2 miljard gebruikers al gepasseerd. Twitter heeft meer dan 336 miljoen gebruikers. Ondanks dat Instagram pas in 2010 is opgericht, heeft het in die 9 jaar al meer dan 500 miljoen gebruikers op het platform verwelkomd.
Er is echt nog een platform. Een platform dat veel mensen links laten liggen, maar legio mogelijkheden biedt om in te zetten binnen een duidelijke online marketing strategie: Pinterest. Het platform zag in 2010 het levenslicht en heeft inmiddels meer dan 250 miljoen actieve gebruikers. Wil je het aantal bezoekers naar je blog te verhogen? Gebruik Pinterest!
Een onderzoek van comScore heeft aangetoond dat Pinterest gebruikers meer én vaker geld spenderen, dan gebruikers van menig ander sociaal platform. Daar liggen voor jou als ondernemer de kansen en mogelijkheden. Ook is Pinterest een sterk visueel ingesteld platform. De afbeelding van de pin moet er voor zorgen dat iemand getriggerd is om te klikken. Ben jij of je doelgroep visueel ingesteld? Dan is dit platform het overwegen waard om in te zetten voor je bedrijf.
Onthoud dit:
Wist je trouwens dat je Facebook foto’s ook kunt pinnen op Pinterest?
Voordat we in de strategieën gaan duiken een aantal punten waar je rekening mee moet houden als je Pinterest gaat inzetten voor je onderneming.
Pinterest is heel niche gericht. Je kunt redelijk eenvoudig vinden wat je nodig hebt. Maak daar gebruik van als je met Pinterest bezig gaat.
Voor alle social media platforms is het tijdstip van posten van groot belang. Je wilt natuurlijk op een tijdstip een pin op je bord gooien wanneer de meeste potentiële klanten op Pinterest zitten. Zorg dat je weet wanneer je gebruikers online zijn. Dat kun je achterhalen door te kijken wanneer interactie is op een pin die je hebt gedaan. Avonden zijn altijd goed en in de weekenden zijn er ook veel gebruikers online.
De #hashtag. Daarmee voeg je extra waarde toe aan je pin. Omdat Pinterest zo niche gericht is, kun je door middel van je hashtag(s) sneller naar voren komen in de zoekresultaten. Pinterest gebruikt de #hashtag om op die manier voor de zoeker interessante pins te laten zien. Het is altijd goed om zoekwoord onderzoek te doen. Die zoekwoorden kun jij dan vervolgens weer gebruiken in de #hashtag bij je pin.
Op je blog zelf is het een grote aanrader om een PIN IT knop toe te voegen. Daarmee maak je het voor je bezoeker gemakkelijk om een afbeelding (en daarmee een link naar jouw website) te pinnen op Pinterest. Werk je met WordPress dan is het nog gemakkelijker om dat toe te voegen. Er zijn hier plug-ins voor die je kunt downloaden en installeren.
De 3 strategieën die ik deelde zijn kleine simpele stappen die je kunt zetten om Pinterest in te zetten voor je onderneming. Voeg ze samen en je ontwikkelt voor jezelf 1 krachtige Pinterest strategie die je dagelijks kunt in zetten om het aantal bezoekers naar je blog explosief te verhogen.