ConMar logoConMar logoConMar logoConMar logo
  • Home
  • Aanbod
    • Strategisch social media plan
    • Online & social media trainingen
    • Social & Online Strippenkaart
  • Nieuws
  • Over ConMar
  • Contact
✕
Een overzicht van borden die niet mogen ontbreken op je Pinterest profiel
7 Pinterest borden die niet mogen ontbreken op je profiel
30 juni 2016
Benieuwd naar het exacte aantal connecties van iemand met 500+ op LinkedIn? Bekijk de video
Hoeveel is 500+ op LinkedIn? ‪
28 juli 2016

Elke verandering moet een verbetering zijn

If the plan doesn't work change the plan but never the goal. Artikel het aanpassen van het plan om doelstelling te bereiken

Het is zaterdag 2 juli 2016 en de 103e editie van de Tour de France gaat van start in Mont Saint-Michel, het bekende rotsachtig eiland met abdij. Met een schuin oog kijk ik naar de etappe én terug op de eerste 6 maanden van 2016. Lig ik, om in wielertermen te blijven, op koers qua omzet, winst, vernieuwing, persoonlijke ontwikkeling, etc.?

Op koers

Jaarlijks stel ik mijn doelen en plan op voor het komend jaar. Doelen geven focus. Het plan de richting en motiveert om na te denken over wat ga ik doen en hoe ik dat ga doen. Zo halverwege het jaar, meestal tijdens de start van de Tour de France, kijk ik terug.

Veel groene vinkjes. Slechts één dikke vette rode min dit jaar. Ik heb een gat laten vallen bij de 6 management-/vakboeken die ik eerste halfjaar zou lezen.

Zou? Ja, zou, want het is (…ja, enkelvoud) er slechts één geweest.

Dat moet dus veranderen! Maar hoe?

 

Schakelen naar een hogere versnelling

Meer lezen in minder tijd. Reken maar uit: 12 vakboeken per jaar = 1 per maand. Voor 2016 rest nog 6 maanden en 11 boeken. Dat wordt schakelen. Schakelen naar een hogere versnelling en ander blad.

Terwijl de sprinters in die eerste dagen van de Tour in het vlakke Normandië strijden om punten voor de groene trui, test ik een aantal speed reading apps. Apps waardoor je sneller gaat lezen en meer leest in minder tijd.

De keuze valt op uiteindelijk op Read van Litz. Deze snellees app biedt – ook in de gratis versie – de functionaliteit om pdf-bestanden te importeren. Een absolute pré in deze testfase.

Aanvallen

De tourrijders verlaten de Normandische kust en ik duik, als fervent lezer, in mijn uitgebreide digitale boekenkast. Uitgebreid, omdat digitale boeken

  • nooit in de weg staan
  • niet versloffen
  • altijd snel te vinden zijn.

Helemaal onderin valt mijn oog op ‘Goals!’ van Brian Tracy aan. Digitale mede-lezers weten wat dat betekent: al lang in bezit en nooit gelezen. In ‘Goals!’ verkent Tracy de sleutelaspecten van doelen stellen en de 12 stappen die hiervoor nodig zijn. Hoewel toepasselijk is het Engelstalige ‘Goals!’ misschien niet de meest voor de hand liggende keuze om een speedreading app te testen, maar ook wielrenners vallen weleens aan op onverwachte momenten.

Spectaculair, onverwacht en opzienbarend

Het resultaat na 1 week snellezen is even spectaculair, onverwacht en opzienbarend als de afdaling van Chris Froome op Col de Peyresourde. Wordt over Froome gezegd dat hij in het geheim heeft getraind op het afdalen, ik geef onmiddellijk toe dat ik na dag 1 de upgrade heb aangeschaft. Nodig om de leessnelheid verder op te voeren.

Met slechts 30 minuten per dag – 15 aan het begin en 15 aan het einde van de dag – heb ik Tracy’s ‘Goals! in 6 dagen en woord voor woord uitgelezen met een uiteindelijke snelheid van 380 woorden per minuut.

Als je weet dat een gemiddelde lezer ongeveer 100 woorden per minuut leest op papier en ongeveer 80 op het scherm, dan mag je concluderen dat ik Tracy’s ‘Goals’ in een kwart van de ‘normale’ tijd heb uitgelezen.

 

Elke verandering moet een verbetering zijn

Ik ga mijn doelstelling ‘12 management-/vakboeken lezen’ probleemloos realiseren.

If the plan doesn’t work,
change the plan
but never the goal

Maak jij gebruik van een (betaalde) speedreading app? Dan ben ik heel benieuwd welke en waarom je voor die hebt gekozen.

Share
Els Vriese
Els Vriese
Registered Social Media Professional (RSP) en drijvende kracht achter ConMar. ConMar begeleidt bedrijven bij het tactisch inzetten van social media, website en nieuwsbrief voor meer online zichtbaarheid, zodat hun naamsbekendheid vergroot met meer klanten als resultaat.

Interessant? Lees dan ook

Google Analytics automatisch per e-mail ontvangen? Volg deze stappen
19 mei 2022

Google Analytics automatisch per e-mail


Lees verder
Ook in 2021 daag ik mijzelf weer uit om een mooi leesdoel te halen. De lees challenge 2021 staat op 52 boeken, oftewel wekelijks een boek
2 februari 2021

Mijn lees challenge 2021


Lees verder
Answerthepublic is een gratis online tool, die je zoektocht naar een lijst met SEO zoekwoorden een stuk gemakkelijker maakt.
18 februari 2020

Genereer een lijst met SEO zoekwoorden in luttele seconden


Lees verder

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Algemeen
  • Facebook tips
  • Instagram tips
  • Leestips
  • LinkedIn tips
  • Pinterest tips
  • Slimme tools
  • Social Media
  • Twitter tips

Adverteren Apps autoresponder Boeken Cijfers Content E-mailmarketing Foto Gastexpert Google How-to In de media Kleuren MailChimp Nieuwsbrief Online zichtbaarheid Persoonlijk Privacy Schrijven SEA SEO social media Social media verwijderen Teksten Testimonial Time management Video Website weggever Zoekwoorden

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor Tips & Tricks en ontvang direct GRATIS toegang tot de Social Media Toolkit!

>> Aanmelden

Referenties

Klanten vertellen

Laatste nieuws

  • Google Analytics automatisch per e-mail 19 mei 2022
  • Persoonlijke LinkedIn uitnodiging? Altijd doen! 5 mei 2022

Volg op Facebook

ConMar

Ruimtevaartlaan 61
1562 BB Krommenie
Tel: 06 – 29 45 02 88
E-mail je vraag

© 2023 ConMar – Alle Rechten Voorbehouden - Algemene Voorwaarden I Privacy
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}