ConMar logoConMar logoConMar logoConMar logo
  • Home
  • Aanbod
    • Strategisch social media plan
    • Online & social media trainingen
    • Social & Online Strippenkaart
  • Nieuws
  • Over ConMar
  • Contact
✕
Gastblog over de kosten van het maken van een video. Wat zijn de kosten en wat komt erbij kijken. Video is duur, toch?
Gastblog – Video is duur, toch?
11 april 2019
Gebruik Pinterest om je bezoekersaantallen te verhogen
Gebruik Pinterest om het aantal bezoekers naar je blog explosief te verhogen
9 mei 2019

Dit is het beste tijdstip om te posten op social media

Dit is het beste tijdstip om te posten op social media

Social Media is een fenomeen dat de afgelopen jaren explosief is gegroeid. En met de social media ook de specialisten en experts die je daarbij kunnen helpen. Social media is een verzamelnaam van alle sociale platforms die je maar kunt bedenken. De bekendste zijn Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter en LinkedIn. Dat wil niet zeggen dat je al deze media over één kam kunt scheren. Ieder platform vraagt om een eigen aanpak. Er zijn talloze zaken die je in de gaten moet houden bij de platforms. In dit artikel misschien wel de twee belangrijkste zaken: frequentie en het beste tijdstip om te posten op social media.

 

Hoe vaak plaats je een bericht?

De frequentie van berichtplaatsing verschilt per platform. Dat heeft ook te maken met de snelheid van een platform. LinkedIn bijvoorbeeld is gericht op zakelijke professional en is qua hoeveelheid berichten wat langzamer. Je frequentie pas je daarop aan. Twitter daarentegen gaat supersnel. Meer berichten op een dag om op het netvlies te blijven zijn dan ook onvermijdelijk. Hetzelfde geldt voor Facebook, Instagram en Pinterest. Facebook is de afgelopen jaren enorm gegroeid en op dit moment is Instagram aan het groeien. Het moment om daar op mee te liften.

 

Wat is het beste tijdstip om een bericht te plaatsen?

Het beste tijdstip om te posten op social media is afhankelijk van het moment waarop jouw doelgroep actief is op een bepaald platform. Op Facebook kun je in de statistieken achterhalen wat een piekmoment is en daarop kun jij het tijdstip van plaatsen op aanpassen. Onthoud dat alles valt of staat met de activiteit van jouw doelgroep. Dat achterhaal jij zelf het beste door je eigen feed op de verschillende platforms in de gaten te houden. Je eigen posts en de reacties daarop.

 

Dus?

Nu weet je nog niet zo veel. Toch? Je wilt harde data. Er zijn onderzoeken bekend die naar het beste tijdstip hebben gekeken. Hubspot heeft hier ook onderzoek (let op onderzoek naar USA activiteit) naar gedaan en daar is het volgende uitgekomen:

  • Facebook
    Op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag is de hoogste betrokkenheid. De tijdstippen om te posten liggen op 9 uur ’s ochtends en 1 en 3 uur ’s middags.
    Het is niet zo gek dat op donderdag en vrijdag de betrokkenheid stijgt. Mensen zijn blijer met het weekend in het vooruitzicht.
  • Twitter
    Woensdag is de beste dag voor Twitter. En de tijdstippen om te posten zijn 12 uur, 3 uur, 5 en 6 uur ’s middags. Je ziet dat dit rondom pauze tijden ligt.
    Twitter je voor je bedrijf, dan doe je dat het beste tijdens de uren dat je ‘open’ bent.
  • LinkedIn
    LinkedIn heeft zijn piekdagen op dinsdag, woensdag en donderdag. Het lijkt wel als of mensen op maandag en vrijdag met hun hoofd in het weekend zitten en pas tussen dinsdag en donderdag tot ‘leven’ komen. Beste tijd om te posten op LinkedIn is ’s ochtends vroeg, midden op de dag of aan het einde van de dag.
  • Pinterest
    Dit platform scoort hoog in het weekend. Door de week kun je ook posten, maar houd je dan bij een bepaald top onderwerp op een dag.
    • Maandag -> fitness
    • Dinsdag -> gadgets
    • Woensdag -> quotes
    • Donderdag -> outfits
    • Vrijdag -> Gif’s (je weet wel ultra korte filmpjes)
    Beste tijd om te posten is ’s avonds tussen 8 en 11 uur.
  • Instagram
    Voor Instagram zijn maandag en donderdag de beste tijd om te posten. En dan vooral tussen 8 en 9 uur ’s ochtends. Is het een video, dan kun je 34% meer interactie verwachten.

 

Exacte wetenschap?

Hoewel het met deze cijfers een exacte wetenschap lijkt, is het dat zeker niet. Zorg dat je inzicht krijgt in je eigen cijfers en je eigen interactie met je doelgroep. Je komt er dan vanzelf achter wat het beste werkt. Stort je ook niet op alle platforms tegelijk. Vraag je af wat je zelf plezier geeft, maar ook waar zit je doelgroep. Het heeft geen zin om een uitgebreide Instagram strategie in te zetten als het gros van je doelgroep op Facebook zit.

Bron: artikel Hubspot ‘The Best Time to Post on Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, and Google+ [Infographic]’ 

 

Ben je toe aan een social media strategie voor je bedrijf? Kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op.

 

Share
Els Vriese
Els Vriese
Registered Social Media Professional (RSP) en drijvende kracht achter ConMar. ConMar begeleidt bedrijven bij het tactisch inzetten van social media, website en nieuwsbrief voor meer online zichtbaarheid, zodat hun naamsbekendheid vergroot met meer klanten als resultaat.

Interessant? Lees dan ook

Voorbeeldteksten voor een persoonlijke LinkedIn uitnodiging
5 mei 2022

Persoonlijke LinkedIn uitnodiging? Altijd doen!


Lees verder
Training Pinterest voor bedrijven
22 april 2021

Gastblog – Pinterest voor bedrijven


Lees verder
7 januari 2021

Social media afmetingen 2021


Lees verder

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Algemeen
  • Facebook tips
  • Instagram tips
  • Leestips
  • LinkedIn tips
  • Pinterest tips
  • Slimme tools
  • Social Media
  • Twitter tips

Adverteren Apps autoresponder Boeken Cijfers Content E-mailmarketing Foto Gastexpert Google How-to In de media Kleuren MailChimp Nieuwsbrief Online zichtbaarheid Persoonlijk Privacy Schrijven SEA SEO social media Social media verwijderen Teksten Testimonial Time management Video Website weggever Zoekwoorden

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor Tips & Tricks en ontvang direct GRATIS toegang tot de Social Media Toolkit!

>> Aanmelden

Referenties

Klanten vertellen

Laatste nieuws

  • Google Analytics automatisch per e-mail 19 mei 2022
  • Persoonlijke LinkedIn uitnodiging? Altijd doen! 5 mei 2022

Volg op Facebook

ConMar

Ruimtevaartlaan 61
1562 BB Krommenie
Tel: 06 – 29 45 02 88
E-mail je vraag

© 2023 ConMar – Alle Rechten Voorbehouden - Algemene Voorwaarden I Privacy
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}