Social Media is een fenomeen dat de afgelopen jaren explosief is gegroeid. En met de social media ook de specialisten en experts die je daarbij kunnen helpen. Social media is een verzamelnaam van alle sociale platforms die je maar kunt bedenken. De bekendste zijn Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter en LinkedIn. Dat wil niet zeggen dat je al deze media over één kam kunt scheren. Ieder platform vraagt om een eigen aanpak. Er zijn talloze zaken die je in de gaten moet houden bij de platforms. In dit artikel misschien wel de twee belangrijkste zaken: frequentie en het beste tijdstip om te posten op social media.
De frequentie van berichtplaatsing verschilt per platform. Dat heeft ook te maken met de snelheid van een platform. LinkedIn bijvoorbeeld is gericht op zakelijke professional en is qua hoeveelheid berichten wat langzamer. Je frequentie pas je daarop aan. Twitter daarentegen gaat supersnel. Meer berichten op een dag om op het netvlies te blijven zijn dan ook onvermijdelijk. Hetzelfde geldt voor Facebook, Instagram en Pinterest. Facebook is de afgelopen jaren enorm gegroeid en op dit moment is Instagram aan het groeien. Het moment om daar op mee te liften.
Het beste tijdstip om te posten op social media is afhankelijk van het moment waarop jouw doelgroep actief is op een bepaald platform. Op Facebook kun je in de statistieken achterhalen wat een piekmoment is en daarop kun jij het tijdstip van plaatsen op aanpassen. Onthoud dat alles valt of staat met de activiteit van jouw doelgroep. Dat achterhaal jij zelf het beste door je eigen feed op de verschillende platforms in de gaten te houden. Je eigen posts en de reacties daarop.
Nu weet je nog niet zo veel. Toch? Je wilt harde data. Er zijn onderzoeken bekend die naar het beste tijdstip hebben gekeken. Hubspot heeft hier ook onderzoek (let op onderzoek naar USA activiteit) naar gedaan en daar is het volgende uitgekomen:
Hoewel het met deze cijfers een exacte wetenschap lijkt, is het dat zeker niet. Zorg dat je inzicht krijgt in je eigen cijfers en je eigen interactie met je doelgroep. Je komt er dan vanzelf achter wat het beste werkt. Stort je ook niet op alle platforms tegelijk. Vraag je af wat je zelf plezier geeft, maar ook waar zit je doelgroep. Het heeft geen zin om een uitgebreide Instagram strategie in te zetten als het gros van je doelgroep op Facebook zit.
Bron: artikel Hubspot ‘The Best Time to Post on Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, and Google+ [Infographic]’