
In 5 stappen een verborgen afbeelding maken voor Pinterest
13 augustus 2019
Hoe vind je de codes van een bepaalde kleur?
1 oktober 2019Social Media vraagt iedere dag om content. Content die helpt, onderwijst en entertaint. Daarmee houden al die platforms hun gebruikers op het platform. Dat is niet alleen goed voor hun business, maar ook voor die van jou. Met een goede content strategie kun je dagelijks potentiële klanten bereiken. Echter, al die content moet natuurlijk wel ergens vandaan komen: van jou! Dat betekent dat jij een duidelijk overzicht nodig hebt van de content die je wilt gaan delen online. Het maakt niet uit of het content voor social media is, content voor je blog of content voor je nieuwsbrief. Voor alle online kanalen is het handig en effectief om een contentkalender te maken. In dit artikel vertel ik je wat een contentkalender is, wat de belangrijkste onderdelen zijn en waarom je een contentkalender nodig hebt.
Wat is een contentkalender?
Een contentkalender is een overzicht van de content die jij wilt gaan delen op social media of op je blog. Het is een planning. In de kalender zie je precies welke content jij wanneer gaat delen op social media. Zo kun je weken en zelfs maanden van te voren je content gaan plannen. Kost dat in het begin tijd? Absoluut kost dat tijd. Het is een onderdeel van je marketing strategie. Maak tijd voor het maken van je content kalender.
Waarom zou je een contentkalender nodig hebben?
Je kunt een contentkalender strategisch inzetten. Wanneer je weet op welke momenten in het jaar je promotie gaat doen voor bijvoorbeeld een training of een product, dan kun je daar omheen je content gaan plannen. Je content kun je dan inhoudelijk gaan toespitsen op de training of het product dat je gaat promoten.
Begin ook niet met 5 contentkalenders voor Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram en Pinterest ineens. Kies ervoor om eerst te beginnen met een contentkalender voor het platform waar je potentiële klant het meest zit. Dat kan Facebook zijn of Instagram. Heb je die contentkalender onder de knie, dan kun je een contentkalender gaan maken voor een ander platform.
Wat moet er in zo’n contentkalender?
Leuk en aardig denk je misschien, maar wat zet ik überhaupt in zo’n contentkalender? Dan ben je bij het belangrijkste onderdeel van dit artikel aanbeland: de 5 belangrijkste onderdelen van je contentkalender. Om je contentkalender optimaal te gebruiken in je contentstrategie zijn er 5 onderdelen die je opneemt in je contentkalender:
- Onderwerpen
- Call to Action
- Publicatiedatum
- Teamtaken (zelfs als je een tekstschrijver inhuurt, Trello gebruiken)
- Strategische uitkomst
Onderwerpen en soort content
Ieder stuk content heeft een onderwerp. Waar gaat het over? Wat deel je met je volgers? Zorg dat je op de hoogte bent, van waar jouw doelgroep naar op zoek is en nodig heeft. Maak een lijst met onderwerpen. Je kunt hier ook bepalen wat voor soort content het gaat worden. Zeker als je verschillende soorten content deelt. Weet van te voren wat je gaat/ moet doen. Het maken van een video vergt meer tijd, dan het schrijven van een artikel of het schrijven van een tekstpost.
Call to Action
Welke actie wil je dat je volgers ondernemen als ze de content tot zich hebben genomen? Wil je dat ze een download gaan doen, een reactie geven, je content delen, een vraag beantwoorden? Formuleer van te voren je call to action, zodat je de content daarop toe kunt spitsen.
Publicatiedatum
Wanneer ga je de content publiceren? Weten wanneer je de content online wilt hebben is net zo belangrijk als de inhoud van je content. Heb je een stuk content met een zomer thema, dan publiceer je die in de zomer. Gaat het over de kerstperiode, dan publiceer je het in die periode. Pas je content op de publicatiedatum aan en anders om.
Teamtaken (zelfs als je een tekstschrijver inhuurt, Trello gebruiken)
Wie gaat wat doen? Werk je in een team, dan is het van belang om de taken te verdelen. Daarvoor kun je Trello gebruiken. Je kunt dan ook heel gemakkelijk de voortgang bijhouden. Ook als je werkt met een team dat je inhuurt, bijvoorbeeld een VA op afstand of een tekstschrijver, kun je de teamtaken toevoegen.
Strategische uitkomst
Uiteindelijk is het delen van content een strategie. Je deelt waardevolle informatie met je doelgroep. Bepaal dan ook van te voren wat de strategische uitkomst is. Dat kunnen verschillende zaken zijn. Zoals het verkrijgen van een e-mailadres, een antwoord, zichtbaarheid, waarde geven. Benoem een aantal verschillende strategische uitkomsten, zodat je content altijd een voor jou waardevol resultaat heeft. Houd het ook bij en stuur bij waar nodig.
Daarom heb jij een contentkalender nodig!
Met deze onderdelen kan jouw contentkalender niet meer stuk. Hoewel een contentkalender maken een intensief werk is, is het een waardevol instrument dat je in kunt zetten en voor je bedrijf kunt laten werken. Met content laat je jezelf en je bedrijf zien. Met een contentkalender pak je dit op strategische wijze aan. Wil je meer informatie over het maken van een contentkalender? Of heb je hulp nodig om een contentkalender te maken? Neem dan contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek.