ConMar logoConMar logoConMar logoConMar logo
  • Home
  • Aanbod
    • Strategisch social media plan
    • Online & social media trainingen
    • Social & Online Strippenkaart
  • Nieuws
  • Over ConMar
  • Contact
✕
In 5 stappen een verborgen afbeelding maken voor Pinterest
In 5 stappen een verborgen afbeelding maken voor Pinterest
13 augustus 2019
Hoe kom je achter de exacte kleurcode van iets wat je op je beeldscherm ziet?
Hoe vind je de codes van een bepaalde kleur?
1 oktober 2019

Waarom jij een contentkalender nodig hebt

Contentkalender nodig? Een contentkalender is een overzicht van de content die jij wilt gaan delen op social media of op je blog. Het is een planing. In de kalender zie je precies welke content jij wanneer gaat delen op social media.

Social Media vraagt iedere dag om content. Content die helpt, onderwijst en entertaint. Daarmee houden al die platforms hun gebruikers op het platform. Dat is niet alleen goed voor hun business, maar ook voor die van jou. Met een goede content strategie kun je dagelijks potentiële klanten bereiken. Echter, al die content moet natuurlijk wel ergens vandaan komen: van jou! Dat betekent dat jij een duidelijk overzicht nodig hebt van de content die je wilt gaan delen online. Het maakt niet uit of het content voor social media is, content voor je blog of content voor je nieuwsbrief. Voor alle online kanalen is het handig en effectief om een contentkalender te maken. In dit artikel vertel ik je wat een contentkalender is, wat de belangrijkste onderdelen zijn en waarom je een contentkalender nodig hebt.

 

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een overzicht van de content die jij wilt gaan delen op social media of op je blog. Het is een planning. In de kalender zie je precies welke content jij wanneer gaat delen op social media. Zo kun je weken en zelfs maanden van te voren je content gaan plannen. Kost dat in het begin tijd? Absoluut kost dat tijd. Het is een onderdeel van je marketing strategie. Maak tijd voor het maken van je content kalender.

 

Waarom zou je een contentkalender nodig hebben?

Je kunt een contentkalender strategisch inzetten. Wanneer je weet op welke momenten in het jaar je promotie gaat doen voor bijvoorbeeld een training of een product, dan kun je daar omheen je content gaan plannen. Je content kun je dan inhoudelijk gaan toespitsen op de training of het product dat je gaat promoten.
Begin ook niet met 5 contentkalenders voor Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram en Pinterest ineens. Kies ervoor om eerst te beginnen met een contentkalender voor het platform waar je potentiële klant het meest zit. Dat kan Facebook zijn of Instagram. Heb je die contentkalender onder de knie, dan kun je een contentkalender gaan maken voor een ander platform.

 

Wat moet er in zo’n contentkalender?

Leuk en aardig denk je misschien, maar wat zet ik überhaupt in zo’n contentkalender? Dan ben je bij het belangrijkste onderdeel van dit artikel aanbeland: de 5 belangrijkste onderdelen van je contentkalender. Om je contentkalender optimaal te gebruiken in je contentstrategie zijn er 5 onderdelen die je opneemt in je contentkalender:

  • Onderwerpen
  • Call to Action
  • Publicatiedatum
  • Teamtaken (zelfs als je een tekstschrijver inhuurt, Trello gebruiken)
  • Strategische uitkomst

Onderwerpen en soort content

Ieder stuk content heeft een onderwerp. Waar gaat het over? Wat deel je met je volgers? Zorg dat je op de hoogte bent, van waar jouw doelgroep naar op zoek is en nodig heeft. Maak een lijst met onderwerpen. Je kunt hier ook bepalen wat voor soort content het gaat worden. Zeker als je verschillende soorten content deelt. Weet van te voren wat je gaat/ moet doen. Het maken van een video vergt meer tijd, dan het schrijven van een artikel of het schrijven van een tekstpost.

Call to Action

Welke actie wil je dat je volgers ondernemen als ze de content tot zich hebben genomen? Wil je dat ze een download gaan doen, een reactie geven, je content delen, een vraag beantwoorden? Formuleer van te voren je call to action, zodat je de content daarop toe kunt spitsen.

Publicatiedatum

Wanneer ga je de content publiceren? Weten wanneer je de content online wilt hebben is net zo belangrijk als de inhoud van je content. Heb je een stuk content met een zomer thema, dan publiceer je die in de zomer. Gaat het over de kerstperiode, dan publiceer je het in die periode. Pas je content op de publicatiedatum aan en anders om.

Teamtaken (zelfs als je een tekstschrijver inhuurt, Trello gebruiken)

Wie gaat wat doen? Werk je in een team, dan is het van belang om de taken te verdelen. Daarvoor kun je Trello gebruiken. Je kunt dan ook heel gemakkelijk de voortgang bijhouden. Ook als je werkt met een team dat je inhuurt, bijvoorbeeld een VA op afstand of een tekstschrijver, kun je de teamtaken toevoegen.

Strategische uitkomst

Uiteindelijk is het delen van content een strategie. Je deelt waardevolle informatie met je doelgroep. Bepaal dan ook van te voren wat de strategische uitkomst is. Dat kunnen verschillende zaken zijn. Zoals het verkrijgen van een e-mailadres, een antwoord, zichtbaarheid, waarde geven. Benoem een aantal verschillende strategische uitkomsten, zodat je content altijd een voor jou waardevol resultaat heeft. Houd het ook bij en stuur bij waar nodig.

 

Daarom heb jij een contentkalender nodig!

Met deze onderdelen kan jouw contentkalender niet meer stuk. Hoewel een contentkalender maken een intensief werk is, is het een waardevol instrument dat je in kunt zetten en voor je bedrijf kunt laten werken. Met content laat je jezelf en je bedrijf zien. Met een contentkalender pak je dit op strategische wijze aan. Wil je meer informatie over het maken van een contentkalender? Of heb je hulp nodig om een contentkalender te maken? Neem dan contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek.

 

Share
Els Vriese
Els Vriese
Registered Social Media Professional (RSP) en drijvende kracht achter ConMar. ConMar begeleidt bedrijven bij het tactisch inzetten van social media, website en nieuwsbrief voor meer online zichtbaarheid, zodat hun naamsbekendheid vergroot met meer klanten als resultaat.

Interessant? Lees dan ook

7 januari 2021

Social media afmetingen 2021


Lees verder
How to video - Hoe plaats je een foto op Instagram via je PC
8 september 2020

Hoe plaats je een foto op Instagram via je PC?


Lees verder
Videomarketing voor bedrijven in de maakindustrie. Hoe je met Videomarketing meer Goede Leads krijgt
21 april 2020

Gastblog – Videomarketing voor bedrijven in de maakindustrie


Lees verder

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Algemeen
  • Facebook tips
  • Instagram tips
  • Leestips
  • LinkedIn tips
  • Pinterest tips
  • Slimme tools
  • Social Media
  • Twitter tips

Adverteren Apps autoresponder Boeken Cijfers Content E-mailmarketing Foto Gastexpert Google How-to In de media Kleuren MailChimp Nieuwsbrief Online zichtbaarheid Persoonlijk Privacy Schrijven SEA SEO social media Social media verwijderen Teksten Testimonial Time management Video Website weggever Zoekwoorden

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor Tips & Tricks en ontvang direct GRATIS toegang tot de Social Media Toolkit!

>> Aanmelden

Referenties

Klanten vertellen

Laatste nieuws

  • Google Analytics automatisch per e-mail 19 mei 2022
  • Persoonlijke LinkedIn uitnodiging? Altijd doen! 5 mei 2022

Volg op Facebook

ConMar

Ruimtevaartlaan 61
1562 BB Krommenie
Tel: 06 – 29 45 02 88
E-mail je vraag

© 2023 ConMar – Alle Rechten Voorbehouden - Algemene Voorwaarden I Privacy
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}