In een donkergrijs verleden hadden wij het antwoordapparaat. Tegenwoordig heet dat voicemail. Wanneer iemand je belt en je kunt niet opnemen (of je wilt niet opnemen) laat je een boodschap horen, zodat de beller je toch kan bereiken. Handig, als je veel in besprekingen zit. Je geeft daarmee de beller toch het gevoel dat ze contact hebben kunnen leggen met jou. De beller kan in ieder geval een boodschap achterlaten, zodat jij ze op een later tijdstip kunt terugbellen.
Heb je een online bedrijf dan wil je ook contact onderhouden met de bezoeker van je website, met je doelgroep. Maar je kunt niet ieder mailtje persoonlijk beantwoorden of regelmatig een mailtje sturen. Wanneer je honderden bezoekers per dag hebt en evenzo veel contacten, dan is dat onbegonnen werk.
Hiervoor kun je het beste een autoresponder gebruiken. Je woord zegt het al: automatische beantwoorder. Een beetje dat antwoordapparaat van vroeger.
Een autoresponder is een automatisch online systeem waarmee je gemakkelijk e-mailadressen verzamelt. Deze e-mailadressen zijn je potentiële klanten die voor jouw omzet gaan zorgen.
Met een autoresponder systeem kun je een e-maillijst opbouwen. In het digitale tijdperk waarin wij leven is dat voor een moderne ondernemer een must. Je website is niet slechts een online brochure meer. Je website is een automatische salesmachine.
MAAR om dat te kunnen bewerkstelligen heb je een autoresponder nodig. Met behulp van een formulier dat je op je website plaatst, kun je e-mailadressen gaan verzamelen. De meeste ondernemers bieden een e-book aan of een video-cursus in ruil voor een e-mailadres (lees: Waarom een gratis weggever op je site? De kracht van listbuilding).
Door gebruik te maken van een autoresponder kun je een geïnteresseerde, een lead, na inschrijving een serie mails sturen, waarin jij jezelf als ondernemer voorstelt. Het begint allemaal met leren kennen. Het verkoopproces is hiermee eigenlijk al op gang gekomen. Iemand koopt gemiddeld na 7 contactmomenten. Deze voornoemde e-mailreeks zorgt voor deze contact momenten.
Om jou het leven gemakkelijk te maken en om in contact te blijven met je volgers, je community, je potentiële klanten en je huidige klanten.
Nadat je het systeem hebt ingesteld, de mails hebt geschreven, hoef je alleen nog maar het formulier op je website te zetten en je (bij voorkeur gratis) e-book of video-cursus te promoten via social media.
De rest gaat (bijna) vanzelf. Iemand die zijn e-mailadres achterlaat krijgt automatisch de mailtjes in de e-mailbox.
Je blijft dus in contact met je volgers en je doelgroep. Via de automatische e-mails bouw je een relatie op met je doelgroep. Je doelgroep leert jou als ondernemer en jouw bedrijf beter kennen. Het zorgt ervoor dat je ‘on top of mind’ blijft. In de marketing is niets belangrijker dan dat.
Welke autoresponder je het beste kunt kiezen? Ik zal eerlijk zijn, dat is nog niet zo gemakkelijk. Inmiddels zijn er al tientallen verschillende autoresponders te vinden online. De één nog geavanceerder dan de ander. Meestal zit daar ook een bijbehorend prijskaartje aan. Voor een startend ondernemer kan dat lastig zijn.
Een aantal autoresponders op een rij:
Voor alle autoresponders geldt, dat het maandelijkse bedrag omhoog gaat naarmate je meer mensen op je lijst hebt staan.
Een autoresponder instellen kan met een aantal systemen een complexe klus worden. Wanneer je bijvoorbeeld Active Campaign gebruikt of Autorespond en de workflow in beide systemen, dan denk je van tevoren goed na over de route die je inschrijver gaat afleggen via e-mailmarketing.
In de e-mailmarketing gebruikt met over het algemeen dezelfde termen. Sommige terminologie wil per autoresponder wel eens anders zijn. Het is onmogelijk om al die verschillende termen hier te noemen. Hieronder een aantal voorkomende termen.
Wil jij starten met een autorespoonder Dan is deze MailChimp training iets voor jou. In deze online cursus leer je alles over MailChimp, alle ins en outs worden besproken, zodat jij alles leert dat je nodig hebt om succes te hebben met de e-mails die je stuurt naar je lezers.